Veskun blogi - henkilökohtaisia näkemyksiä

Sivistysvaliokunnan lausunto nostaa esiin sukupuolivähemmistöjen oikeudet

eduskunta.fi

Sivistysvaliokunta on eilen antanut lausuntonsa tasa-arvovaltuutetun kertomukseen eduskunnalle 2018. Tasa-arvovaltuutetun kertomus on ensimmäinen laatuaan ja se nostaa esiin monia tasa-arvovaltuutetun tehtäväkenttään kuuluvien osa-alueiden ongelmakohtia muun muassa työelämässä ja koulumaailmassa. Sivistysvaliokunta yhtyi tasa-arvovaltuutetun vaatimukseen translain pikaisesta uudistamisesta ja totesi, että sukupuolen moninaisuuteen sekä trans- ja intersukupuolisten asemaan on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota. Sivistysvaliokunta kiinnitti myös huomiota translasten oikeuksiin.

Tasa-arvoavaltuutettu vaatii kertomuksessaan, että ns. translakia eli lakia transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta (563/2002) on uudistettava pikaisesti vastaamaan Suomen kansainvälisiä ihmisoikeusvelvoitteita (s. 13). Esimerkiksi nykyisessä laissa oleva lisääntymiskyvyttömyysvaatimus rikkoo Suomea oikeudellisesti sitovia ihmisoikeusvelvoitteita sekä loukkaa sukupuoltaan korjaavien ihmisten oikeutta keholliseen koskemattomuuteen ja perhe-elämään. Sivistysvaliokunta yhtyy tasa-arvovaltuutetun näkemykseen tarpeesta saada aikaan lain kokonaisuudistus mahdollisimman nopealla aikataululla. Valiokunta pitää tärkeänä, että sukupuolen moninaisuuteen sekä trans- ja intersukupuolisten asemaan ja hyvinvointiin kiinnitetään entistä enemmän huomiota.”, toteaa sivistysvaliokunta lausumassaan.

Sivistysvaliokunta toisti lausunnossaan aiemmin ilmaisemansa kannan mukaisesti kiinnittävänsä huomiota translapsen mahdollisuuteen elää identiteettinsä mukaisessa roolissa ilman leimautumista ja syrjintää.

Kaksi valiokunnan jäsentä, Perussuomalaisten kansanedustajat Ritva Elomaa ja Sami Savio, jätti eriävän mielipiteen, missä esitetyn kritiikin mukaan tasa-arvovaltuutettu olisi kertomuksessaan nostanut liiaksi esille sukupuolten moninaisuuden.

Sivistysvaliokunnan lausunto menee työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan käsittelyyn.

Sukupuolivähemmistöjen ihmisoikeudet ovat olleet viime aikoina voimakkaan hyökkäyksen kohteena niin valtakunnan politiikassa kuin paikallispolitiikassakin.

Tämä on ilmennyt erityisesti Kristillisdemokraattien ja Perussuomalaisten eduskuntavaalikampanjassa.

Paikallispolitiikan näkyvintä hyökkäystä edustaa Oriveden seitsemän kaupunginvaltuutetun vastikään esillä ollut valtuustoaloite.

Neljä aloitteen tekijöistä oli kokoomuslaisia, joista yksi toimii kaupunginvaltuuston puheenjohtajana.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen

Kun perussuomalaisten jäsenten mielestä sukupuolen moninaisuus on nostettu liiaksi esiin, on lausumalla selvä positiivinen merkitys. Eivät kiellä moninaisuutta.

Vesa-Matti Louekoski

"Suhtaudumme kriittisesti ideologiaan, jota esimerkiksi monissa kouluissa tuodaan esille tasa-arvon varjolla. Mielestämme on erittäin tärkeää, että myös tulevaisuudessa tytöt saavat olla tyttöjä ja pojat poikia."

Näin totesivat nämä peeässät sukupuolen moninaisuudesta,siis kirjoituksessa mainitun lisäksi.

Ei hyvää päivää ...

Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen

Niin, periaatteessa eivät kyseenalaista moninaisuutta, mutta suhtautuvat siihen tarpeettoman ahtaasti. Uskon perussuomalaistenkin kykyyn sisäistää, omalla ajallaan, sukupuolen moninaisuuden.

Vesa-Matti Louekoski Vastaus kommenttiin #3

Tuo Oriveden tapaus on mielenkiintoinen, kun neljä seitsemästä allekirjoittajista oli kokoomuslaisia, joista yksi kaupunginvaltuuston puheenjohtaja.

Valtuusto on kaupungin ylin päätöksentekijä, missä suhteessa pj:n osallistuminen tuollaiseen aloitteeseen on sanoisinko aika voimakas poliittinen ja ideologinen syrjivä signaali työntekijöiden, koululaisten ja yleisemmin palveluja käyttävien kuntalaisten suuntaan.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #4

Haluaisin näin yltiöpositiivisena luottaa Toivosen tavoin persukoiden kykyyn oppia.

Käyttäjän mpmaenp kuva
Mika Mäenpää-Louekoski Vastaus kommenttiin #5

Pessimistinä ja PS sielunmaisemaa aikoinaan sisältäpäin nähneenä en pidättelisi hengitystä sen suhteen että oppisivat sisäistämään sukupuolen moninaisuutta.

Sama pätee muutamaan muuhun puolueeseen.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #6

Realistisesti ajatellen on ehkä paikallaan hillitä sitä hengenpidättelemistä ja alkaa haukkoa henkeään vasta kun jotakin näyttäisi ihan oikeasti menneen perille.

Sitä vain näin yltiöpäisenä vapaana radikaalina suvakkimädättäjänä antaa niiin helposti mielihalujensa viedä, että uskoo persukoistakin vaikka mitä hyvää. Onneksi minuakin on useampi uskis varoitellut kuinka me ateistit olemme himojemme vietävänä ja pitäisi meidän niitä hillitä, ihan jopa K.Lorenz:ia lainaillen. Pitänee ottaa opikseen kun niin vahvasti veljet ja siskot todistavat (muitahan heidän parissaan ei liene?).

Vesa-Matti Louekoski Vastaus kommenttiin #7

Jokaikinen julkinen poliittinen ulostulo, missä leikitellään sukupuolivähemmistöjen kustannuksella, on liikaa, olivatpa kyseessä paikallispoliitikot tai kansanedustajat.

Sekin, että Kokoomus vaikenee Oriveden paikallispoliitikkojen touhuista, on omiaan osoittamaan, että äänet suunnalta jos toiseltakin ovat sittenkin kalliimpia kuin puoluekokouksen tekemät "toivoa herättävät" linjaukset.

Käyttäjän AnukatariinaSolonen kuva
Anukatariina Solonen Vastaus kommenttiin #8

Ei tarvitse Isolta Kirkolta Orivedelle asti vaivautua, kyllä raaka transfobia valitettavasti täälläkin päin on voimissaan - päivitys eiliseltä:

"Harvoin olen niin vihainen kuin juuri nyt olen. Samalla olen päättäväinen ja uskon vahvasti tähän valtuustoon ja tähän kaupunkiin.

Tänään, täällä Helsingin kaupungin valtuustossa on nyt yli tunti käyty keskustelua siitä onko transihmisiä olemassa. Täällä on sanottu ääneen transsukupuolisuuden olevan sairaus ja muuta vastenmielistä roskaa.

En tietenkään voinut istua hiljaa. Sellainen puhe mitä tässä salissa on tänään kuultu on juuri sellaista henkistä väkivaltaa jota kenenkään, siis kenenkään ei tulisi kohdata.

Tämä siis kun puhuimme siitä, että kaupungin pitää selvittää, että voiko kaupunki tarjota sukupuolineuraaleja pukeutuis- ja wc-tiloja urheilupaikoissa. Siis että voiko!

Täällä on tänään peloteltu ja solvattu, täällä on kieleletty olemassa olo. Tämä tuli kuitekin vain murto-osan valtuutettujen suulla. Tämä mitä me nyt katsomme on taantumuskellisen politiikan kulinkorinaa. Helsinki on liberaali ja Helsinki on päivä päivältä parempi.

Sinä ole hyvä sellaisena kuin olet. Kukaan, ei kukaan muu voi määrittää sinulle sitä kuka sinä olet. Sinä olet arvokas ja hyvä juuri sellaisena kuin sinä olet."

Vesa-Matti Louekoski Vastaus kommenttiin #9

Häirintälinja jatkuu eräällä puolueella.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset