Veskun blogi - henkilökohtaisia näkemyksiä

Opettajille kunnon palkkio digitaalisten oppimateriaalien laatimisesta

Toisen asteen koulutuksesta opiskelijalle itselleen aiheutuvat kustannukset ovat tapetilla. Varsin suuri osa näistä kustannuksista aiheutuu perinteisistä tai digitaalisista oppimateriaaleista. Päälle tulevat opiskelussa käytettävät oppimisvälineet, kuten laskimet ja tietokoneet. Liian monelle opiskelijalle kustannukset voivat koitua ylivoimaisiksi, mikä saattaa johtaa koulutuksen keskeytymiseen. Tämä on yhteiskunnallisesti varsin huolestuttava signaali, minkä tulisi herättää päättäjiä monella eri tasolla.

Opiskelukustannusten kuriin saattamisessa oppimateriaalien osalta on löydettävissä ratkaisuja lähempää, kuin kenties uskoisikaan. Avainasemassa ovat aktiiviset opettajat, joille kustantajien oppimateriaalit eivät välttämättä ole niin suuressa roolissa, kuin luulisi. Sitoutuminen pelkkään kustantajien tarjontaan voi olla vähänkin kokeneemmalle opettajalle pikemminkin totuttu pakkopulla kuin todella hyödyttävä apuväline.

Yleisesti vaiettu tosiasia on, että kullakin kirjakustantajalla on valuvikansa, minkä kanssa opettaja joutuu painimaan vuosia. Kustantajalta toiselle vaihtaminen on monesti ”suo siellä, vetelä täällä” -tilanne, mikä realisoituu varsin pian oppilaitoskohtaisesti tehdyn vaihtopäätöksen jälkeen.

Normaalin opetusarjen puitteissa opettajat luovat kaiken aikaa opetusta tukevaa materiaalia, josta ei ole välttämättä pitkä matka täydellisiin oppimateriaalikokonaisuuksiin. Toisella asteella opettajat ovat oman alansa ammattilaisia, jotka pysyvät ajan hermolla. Uutta tietoa syntyy jatkuvasti, minkä vastuun tuntevat opettajat ottavat työssään huomioon. Tähän eivät kustantajien oppimateriaalit pysty. Täydentävän työn tekee opettaja, tyypillisesti omalla ajallaan ja ilman mitään lisäkorvauksia.

Suomalainen opettajankoulutusjärjestelmä on kansainvälisin mittarein omassa luokassaan - edelleenkin. Tätä tosiasiaa kannattaisi hyödyntää ja arvostaa paljon enemmän kuin nykyisin tehdään.

Opettajille tulisi maksaa kunnon palkkio oppimateriaalien luomisesta ja kehittämisestä. Tämä voi tarjota yhteiskunnalle verrattain halvaksi tulevan ratkaisun ongelmaan, joka on ratkaistava tavalla tai toisella. Ei toisen asteen opintojen keskeytymisiä opiskelukustannusten vuoksi voi hyväksyä.

Toisen asteen oppilaitosten taustalle olevissa kunnissa ja kuntayhtymissä tulisi tarttua tuumasta toimeen. Opettajan työn arvostaminen muullakin tavalla, kuin pelkillä juhlapuheilla, kannattaisi.

Lopputuloksena voisi olla korkeatasoisia ja ilmaisia digitaalisia oppimateriaaleja, joiden myötä opiskelijat vapautuisivat kalliiksi tulevista oppimateriaalihankinnoista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Ja mistäs seinästä nämä rahat maksetaan? Veronmaksajien taskulla taas notkutaan. Opettajat ovat kuitenkin varsin hyvin palkattu joukko. Yli mediaanin mennään kirkkaasti ja työaika on lyhyt. Enkä omien kokemuksieni mukaan antaisi mitään yleistä ihanointia. On siellä ihan hyviäkin henkilöitä, mutta paljon on myös muuta joukkoa.

Eiköhän se työajalle ja työtehtäviin kuuluva työ kuulu työnantajalle, niin kuin täällä ruohonjuuri tasolla. Jos haluaa saada ylimääräistä, niin perustakaa vaikka toimari ja tehkää työ omalla ajallanne, sekä myykää sitten eteenpäin.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Näin hyviä rahanmenoja on eduskunta varmaan tulvillaan.
Kansan käsi on karttuisa.

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski

Täytyypä sanoa, että pidän ihmeellisenä, kuinka kylmästi ratkaisuaan odottava ongelma sivuutetaan.

Korvauksen maksaminen opettajille siitä, että loisivat kurssimateriaaleiksi sellaisenaan soveltuvia oppimateriaaleja tulisi yhteiskunnalle huomattavasti halvemmaksi, kuin kustantajien tarjoamien maksullisten oppimateriaalien osittainenkin saattaminen opiskelijoille ilmaiseksi.

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski

Hienoa sinänsä mutta mahtaako tekijöilleen herua mitään muuta vastikkeeksi, kuin pelkkä hyvä mieli, kuten tavallisesti?

Tällaisten hankkeiden kunnollinen julkinen tuki varmistaisi sen, että tehtävällä työllä on riittävä jatkuvuus ja kattavuus.

Tiina Teittinen

Siis miten on mahdollista että opettajien pitää luoda sekä omaa materiaalia että maksullista kirjallista painettua materiaalia jonka hyväksytty painoasu on rajallisen ajan käytössä olevaa.
Onko meillä nyt ihan erinomaisen tieteellisen ja pedagogisen pätevyyden osaavaa opettajakuntaa vai mihin tämä rahastus loppuu?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset