Veskun blogi - henkilökohtaisia näkemyksiä

Monikulttuurisuus osa koulujen yhteistä arvoperustaa

Viime aikoina on noussut tapetille monikulttuurisuusvastaisen ääriliikehdinnän tunkeutuminen koulujen arkeen ja liepeille. Lukuisat liikehdintää puolustelevat ovat ottaneet hampaisiinsa peruskouluissa tarjolla olevan monikulttuurisuuskasvatuksen ja -opetuksen, varsinkin yhden nimeltä mainitsemattoman koulun kohdalla. Huomion kohdistuessa vain yhteen kouluun, on unohtunut jotakin todella tärkeää, joka koskee kaikkia suomalaisia peruskouluja.

Vuoden 2014 lopulla opetushallitus hyväksyi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, joka astui voimaan vuoden 2016 syyslukukaudesta lukien ja perusteiden mukainen paikallinen opetussuunnitelma otettiin käyttöön jokaisessa Suomen peruskoulussa.

Opetussuunnitelman perusteet määrittelee perusopetuksen arvoperustan. Monikulttuurisuuden osalta arvoperusta määritellään otsikon ”Kulttuurinen moninaisuus rikkautena” alla (sivu 16).

Opetussuunnitelman perusteet toteaa perusopetuksen arvoperustasta muun muassa seuraavaa:

- ”Perusopetus rakentuu moninaiselle suomalaiselle kulttuuriperinnölle. Se on muodostunut ja muotoutuu eri kulttuureiden vuorovaikutuksessa.”;

- ”… opetus vahvistaa luovuutta ja kulttuurisen moninaisuuden kunnioitusta, edistää vuorovaikutusta kulttuurien sisällä ja niiden välillä ja luo siten pohjaa kulttuurisesti kestävälle kehitykselle.”;

- ”Eri kulttuuri- ja kielitaustoista tulevat ihmiset kohtaavat toisensa perusopetuksessa ja tutustuvat monenlaisiin tapoihin, yhteisöllisiin käytäntöihin ja katsomuksiin. Asioita opitaan näkemään toisten elämäntilanteista ja olosuhteista käsin.”;

- ”Oppiminen yhdessä yli kieli-, kulttuuri-, uskonto- ja katsomusrajojen luo edellytyksiä aidolle vuorovaikutukselle ja yhteisöllisyydelle.”.

Monikulttuurisuus on siis normaali osa jokaisen suomalaisen peruskoulun yhteistä arvoperustaa, jonka arvoperustan vahvistamiseksi ja omaksumisen mahdollistamiseksi jokaisen peruskoulun on toimittava.

Toivottavasti tämä auttaa asettamaan asioita oikeaan perspektiiviin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

13Suosittele

13 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (141 kommenttia)

Käyttäjän MikaLehtonen kuva
Mika Lehtonen

"Monikulttuurisuus on siis normaali osa jokaisen suomalaisen peruskoulun yhteistä arvoperustaa, jonka arvoperustan vahvistamiseksi ja omaksumisen mahdollistamiseksi jokaisen peruskoulun on toimittava."

Vain niin kauan kuin kommunistit saavat määritellä arvoperustan.

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski

Millä tavalla näet tämän nimenomaan kommunistien asiaksi? Kyllä tästäkin asiasta on varsin laaja poliittinen konsensus yli maltillisten puoluerajojen.

Käyttäjän MikaLehtonen kuva
Mika Lehtonen

Suomalaiselle peruskoululle monikulttuurisuus on yksinomaan vahingollinen asia. Mitä enemmän koulussa on erikielisiä ja -kulttuurisia ryhmiä, sitä vaikeampaa koulun on antaa oppilaille sellaista opetusta, joka takaa kunnollisen yleissivistyksen ja antaa valmiudet omaksua jatko-opinnoissa tarvittavat tiedot/taidot. Ja se tulee erittäin kalliiksi.

Monikulttuurisuuden vastustaminen sekoitetaan usein rasismiin, mutta kyse ei ole lainkaan samasta asiasta. Ei ole myöskään rasistista todeta, että Suomessa peruskoulun pääasiallinen tarkoitus on antaa opetusta suomalaisille lapsille.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #21

Kyllä peruskoulun tehtävä on opettaa ihan kaikkia Suomessa asuvia lapsia. Olen työskennellyt Tampereella kansainvälisessä peruskoulussa. Kieltäisitkö opetuksen esim. saksalaisilta lapsilta?

Heitäkin siellä oli.

Kimmo Tallqvist

YLE 16.10.2010
Merkel;monikulttuurillinen Saksa on epäonnistunut

Yritys luoda suvaitsevainen Saksa on epäonnistunut täydellisesti.
Saksaan ei ole pystytty luomaan yhteiskuntaa jossa erilaisista kulttuuritaustoista tulevat ihmiset pystyisivät elämään rauhanomaisesti keskenään.
Siinä vähän purtavaa suvakki maailmanparantajille maasta jolla on pitkät perinteet matuista.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

"Viime aikoina on noussut tapetille monikulttuurisuusvastaisen ääriliikehdinnän tunkeutuminen koulujen arkeen ja liepeille. "

No nythän siitä on tehty rikosilmoitus niin että totuus asiasta varmaan tutkitaan. Toivottavasti samassa yhteydessä selvitetään myös se alkuperäinen virsi jota kansalle kovaäänisistä kuulutettiin. Olisi todella tarpeen käännättää sen laulun sanat suomeksi ja virallisesti , muutoin jää meille "tämmösille miehille" ainainen epäilys että sillä jotenkin yritettiin vaikuttaa ympäristön asenteisiin.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Huh, sinuun ei taitaisi tepsiä edes minun Pyhät Hyttyseni:(

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Ymmärsinkö oikein että haluaisit jotain jätettävän tutkimatta.
Taitaa tulla muutoin huono hyttysvuosi kun tämä alkukesä oli näin kalsa.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"Olisi todella tarpeen käännättää sen laulun sanat suomeksi ja virallisesti ..."

Missäs se Martikainen on ollut kun asiasta on keskusteltu? Johan Puheenvuorossa joku Jääskeläinen viittasi vanhempaan ja arvostettuun valtiomies Tossavaiseen, joka sen käänsi "Oikeaan Mediaan" lähteenään yksi putinistimedia. Kuulemma koulu on keskusradiossa käskenyt murhaamaan ihmisiä.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Minä halusinkin että kun rikosilmoituksen kautta kaikki tutkitaan oikein ja virallisesti niin tämäkin kohta tässä episodissa selvitetään niin ettei siinä ole kenelläkään aihetta epäilyyn. Se että me täällä puheenvuorossa löpisemme milloin mistäkin asiasta ei tee niitä asioita selvitetyiksi, juurikin sen takia ettei meillä kenelläkään ole mahdollisuutta lukea kaikkea sioista kirjoitettua. Minun mielestäni: "Kuulemma koulu on keskusradiossa käskenyt murhaamaan ihmisiä." tuommoiset syytökset on syytä poliisin toimesta tutkia.

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski

Palataanpa asiaan. Siis yhdenvertaisuusvaltuutettu on tehnyt julkisuudessa esillä olleesta mielenosoituksessa esitetyistä kommenteista tutkintapyynnön valtakunnansyyttäjälle:

https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/yhdenvertaisu...

Yhdenvertaisuusvaltuutettu toteaa mm. seuraavaa:

"Tässä tapauksessa pidän erityisen moitittavana, että julkinen vihapuhe on tapahtunut koulun läheisyydessä ja se on kohdistunut lapsiin"

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Eipä mennyt muutoin kauan kuin oli karusellissa tämä.
Kuningas oli hereillä ja taputtelee suuria karvaisia käsiään.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Harmi etten voi antaa sinulle alapeukkua.

Eero Mattila

Blokkaaja lainaa opetussuunnitelmaa:
"Perusopetus rakentuu moninaiselle suomalaiselle kulttuuriperinnölle."

Miten tämä ymmärretään opettajien maailmassa?
- Voisiko blokkaaja avata, mitä sanaa ei ymmärretä - suomalainen, kulttuuri vai perintö?
Voidaan sitten jatkaa keskustelua itse ongelmasta ja asettaa asioita oikeaan perspektiiviin...

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Suomalainen kulttuuriperintö on monimuotoinen.

Eero Mattila

Ei kai monimuotoisuutta ole kukaan kiistänyt.
- Ongelmasanoja ovat suomalainen, kulttuuri ja perintö.

Avaan vaikeaa aihetta:
Suomalaiseen kulttuuriperintöön kuuluvat mm. viikingit, saamelaiset, shamaanit, hämäläiset, karjalaiset, savolaiset, pohjalaiset, ruotsalaiset, venäläiset, eestiläiset... kuorolaulu, kansantanssit, harrastajateatterit, nuorisoseurat, työväenyhdistykset, suojeluskunnat, osuuskunnat... Nuijasota, Pähkinäsaaren rauhanraja, Mannerheimlinja jne.

Suomalainen tarkoittaa kulttuuria ajatellen Suomessa syntynyttä. Esim. Abba ei liittynyt Suomen keikalla osaksi suomalaista kulttuuriperintöä. Ei myöskään Puna-armeijan kuoro vaikka se senaatintorilla esiintyi pari kertaa.

Perintö tarkoittaa tässä yhteydessä sukupolvelta toiselle periytyvää toimintatapaa, sanapartta, kieltä, lippua tai muuta tunnusta. Esim. MCDonaldsin logo ei ole osa suomalaista kulttuuriperintöä vaikka niihin monissa kaupungeissa törmää. Myöskään englannin kieli ei ole osa suomalaista kulttuuriperintöä, vaikka sitäkin aika usein kuulee puhuttavan.

Tässä näin aluksi ja kansan sivistykseksi.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama Vastaus kommenttiin #12

Tjaa-a. Oma kulttuuriperintöni on monimuotoisempi.

Eero Mattila Vastaus kommenttiin #23

Koulun opetussuunnitelma ei toivon mukaan sisällä yksittäisten kansalaisten omaksi tuntemaansa kulttuuriperintöä.
- Suomalainen kulttuuriperintö - määritelmä edellyttää tiettyjä ehtoja eikä ne voi olla ihan vaan mielipideasioita tai määrittelykysymyksiä, kun on koulusta ja opettamisesta kysymys. Kolme ehtoa tulisi täyttää, ne olivat "suomalainen", "kulttuuri" ja "perintö".

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #25

Tuo suomalainen kulttuuriperintö varmasti opetetaan kouluissa sekä kantaväestölle että maahanmuuttajille.

Muiden kulttuurien tunteminen ei vie keneltäkään pois suomalaisen kulttuurin tuntemusta.

Sinusta kalskahtaa vähän sama asenne kuin niistä, jotka väittävät että ruotsin opiskelu estää muiden kielten opiskelun.

Eero Mattila Vastaus kommenttiin #30

Taidat olla enemmänkin kuin ennakkoluuloinen. Kun mulla sattuu olemaan ruotsalainen sukutaustakin... mulla siitä huolimatta kannatan valinnan vapautta ruotsin kielen opiskelun suhteen.
- Muiden kulttuurien ymmärtäminen edellyttää vahvaa kansallista identiteettiä. Aito ja tasa-arvoinen keskustelu edellyttää vahvaa itsetuntoa. Muiden on vaikea arvostaa ihmistä, joka ei arvosta itseään. Jos ei arvosta itseään - ei pysty myöskään kohtaamaan toista tasa-arvoisena.

Kulttuurien ja uskontojen pakkosyöttäminen koululaisille kuulostaa ääriliikkeen toiminnalta - toivottavasti sellaista ei tapahdu Suomen kouluissa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #49

Pakkosyöttö on 2010-luvun todellisuudessa pedagogisena keinona tehoton. Ei sellaista harrasteta kuin ammattitaidottomien evlut uskovaisten opettajien, Pentti Rautajärvi-tyyppisten reliktien toimesta.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #12

Uutta kulttuuriperintöä luodaan koko ajan ja olisi hyvä tunnustaa, että Suomi on jo pitkälti viisikielinen maa (viittaan YLEn uutisten kielten määrään). Korkeammassa opetuksessa englanti on uskoakseni jo ohittanut ruotsin ja varmasti julkaisujen osalta. Sama juttu yritysten virallisena kielenä. Nokialla esimerkiksi kaikki kirjallinen viestintä tapahtuu englanniksi poislukien IM. Se vaan on vaivattomampaa kirjoittaa suoraan englanniksi, jotta välttyy mahdolliselta kääntämisen vaivalta. Ruokalistat siellä taisi olla kahdella kielellä.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #12

Onko risti lipussa ja kirkkojen katoilla "suomalainen" sen enempää kuin McDonald´sin logo?

Onko leijonavaakuna?

Onko Marco de Wit?

Onko edes Koskenkorvan viina, joka on EU-direktiivin mukaan vodkaa?

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Koulussa opiskelee oppilaita monesta eri kulttuurista. Oppilaille kerrotaan asioita, jotka liittyvät oleellisesti eräiden oppilaiden elämään, ja nousee älytön älämölö.

Minä olen ateistisesta perheestä lähtöisin. Olisiko minun vanhempieni pitänyt kieltää kaikki uskonnollinen toiminta koulussa?

Eero Mattila

Maailmassa on monta kummallista asiaa. Mutta niitä kaikkia ei opeteta koulussa, eikä koulussa myöskään pitäisi reagoida vanhempien kieltoihin.
- Opetussuunnitelma tehdään Opetushallituksessa ei vanhempainkerhossa.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Kuten blogisti tuossa mainitsi, monikulttuurisuus kuuluu opetussuunnitelmaan.

Eero Mattila Vastaus kommenttiin #19

"Perusopetus rakentuu moninaiselle suomalaiselle kulttuuriperinnölle."
- Arvelisin, että kulttuurien opetukseen/ymmärtämiseen liittyy sama lähtöajatus kuin kielten opetukseen, että ensin opetellaan äidinkieli ja sen jälkeen on pohjaa opetella muitakin kieliä.
- Toinen vaihtoehto on ettei opita eikä ymmärretä sen enempää omaa kuin vieraitakaan kulttuureita. Sulatellaan kaikki yhteen ja keksitään mukakulttuuri kuten Neuvostoliitossa aikanaan. Hienoa huomata, miten entiset sosialistiset neuvostotasavallat ovat EUssakin kaikkein kiivaimmin olleet puolustamassa omaa kansallista kulttuuriaan. Näissä maissa ymmärretään, mitä oma kulttuuriperintö ihmiselle merkitsee.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen Vastaus kommenttiin #28

""...ettei opita eikä ymmärretä sen enempää omaa kuin vieraitakaan kulttuureita. Sulatellaan kaikki yhteen ja keksitään mukakulttuuri kuten Neuvostoliitossa...""

Kunpa "kulttuurit" ymmärrettäisiin edes tuollaisessa mittakaavassa. Näissä "keskusteluissa" mielikuvat muodostuvat lähinnä röykkiöistä erilaista kulttuuri-irtaimistoa, puvuista ja tavoista, opituista perinnetiedoista, ruokalistoista ja esineistöistä, jne. Syvällistä ajattelua näissä kärhämissä edustaa se että puhutaan "katsomuksista", "arvoista", tai meille eurooppalaisille erottuvista ihmisidentiteettikysymyksistä, joiden marginaalisuus omassakin keskuudessamme kuitenkin jää tajuamatta, koska ne ovat niille joita ne koskettavat koko maailmankoordinaatiston keskipiste ja napa.

Pieniin käpertyvät nämä käsiteltävät kysymykset.

Suuret kulttuurit ovat yhteisövoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä, joiden historiallinen jatkuvuus kestää pikemminkin tuhansia kuin satoja vuosia. Ne rakentuvat omille kognitiivisille perusratkaisuilleen ja ajattelun paradigmoille, ja ne muodostavat pohjan aikakausrationaalisuuksien ja -ajattelun laatuominaisuuksille.

Me eurooppalaiset olemme esimerkiksi korostuneesti individualisteja -- minäsubjektin eriytyminen ja ulkoisen todellisuuden objektivoiminen ovat se meille ominainen aivojen, arvojen ja ajattelun perusjäsennys, jolle koko uuden ajan kulttuurimme on rakentunut.

Yksilön puolella on kehittynyt individualismi, yksilönoikeudet ja -vapaudet, niiden yhteisöprojektiona kielellis-kulttuurinen kansallisvaltio ja sille ominainen erityinen -- missään muualla koskaan esiintymätön -- "edustuksellinen" demokratia. Todellisuuden objektivoimisen puolella taas ovat kehittyneet empirismi, luonnontieteet, tekniikka ja teollinen hyvinvointi.

Ja tämä eurooppalaisen uuden ajan ajattelu on nyt muutaman viime vuosisadan kuluessa muuttanut maailmaa ja ihmisen elinehtoja tuhat kertaa enemmän kuin mitä ne muuttuivat ihmislajin kehityshistorian aiemman miljoonan vuoden aikana yhteensä. -- Meillä ei ole mitään syytä olla korostamatta tämän kognitiivisen kulttuuriperintömme täydellistä erityislaatua.

Mutta tietysti oma individualismimme tekee meidät myös sokeiksi näkemään miten isoista ja yksilötasolle palautumattomista asioista kulttuurisissa ominaisuuksissa on kyse. Mehän osaamme kokea kaiken vain ja ainoastaan yksilön kannalta -- yksilön minä on meille kaiken kokemuksen alkupiste, ja kuvittelemme että yksilön ominaisuudet syntyvät tyhjästä, tai että yksilö voi omia arvonsa arvojen valintamyymälän hyllyiltä, tai että yksilön ajattelu ja aikalaisrationaalisuus lankeavat luonnostaan.

Me koemme ikään kuin että kaikkihan osaavat ajatella, ihan luonnostaan. Ei se niin ole. Se on aivan päinvastoin. Järki on aina kulttuurista järkeä.

Minä suuresti ihmettelen tätä aikojen pimeyttä, joka esimerkiksi tällaisissa kulttuurikonflikteja koskevassa keskustelussa niin laidasta laitaan valtaa mielenmaisemat. Me emme ymmärrä miten kipeiden asioiden kanssa siinä ollaan tekemisissä. Ne asiat eivät ratkea yksilötasolla, ei opetuksen, sopeutumisen, ei minkään hyvän yrityksen tai hyvän tahdon seurauksena.

Me vain kuvittelemme että hyvät pyrkimykset tai hienot, vaerbaalitasolle kyhätyt käsiterakennelmat riittäisivät. Ne ovat vain surkein älyllinen väistöliike, johon pystymme.

Täällä tosiaan ollaan kuin Havukka-aholla: "Ajatus on kuin hiirihaukka. Vielä on monta mojovaa ajatusta ajattelematta."

Eurooppalainen uuden ajan "kulttuuri" on vuosisataisessa historiassa kehittynyt kova kognitiivinen tosiasia, eikä yksilöindividualismiamme voida mitenkään "opettaa", "siirtää", "auttaa ymmärtämään", tms, eurooppalaisen perinnön ulkopuolelta tuleville ihmisille. Tällainen on yhtä vääristynyt ja toivoton kuvitelma kuin se, että länsivallat voisivat aseilla ja väkivallalla viedä "demokratian" maihin joilla ei sellaiseen ole historiallis-kulttuurisia edellytyksiä.

Koulut, koulut, hoi! Eikös opetuksen tarkoitus ole nimenomaan se että oma kulttuuri, arvot ja ajattelu omauksuttaisiin -- ja vasta sitten kun ne on ensin sisäistetty, aletaan kasvaa kohti omaa aikuista autonomiaa, jossa jokin etäisyys ja ymmärrys omaa historiallista ajatteluperinnettä kohtaan kasvaa. Vasta sen jälkeen syntyvät ne edellytykset ja raamit, joiden puitteissa omalle ajatteluperinnölle täysin vieraita ja vastakkaisiakin "kulttuureja" voidaan alkaa tarkastella.

Aika vähän tätä taitaa tapahtua. Näitä yhteiskunnallisia "keskusteluja" seuraamalla saa etsimällä etsiä edes yhden käden sormin laskettavaa määrää ihmisiä joilla jonkinlainen syvempi ymmärrys yksilötasolle palautumattomista kulttuurisista tekijöistä olisi.

Ja tosiaan, jonkinlaisen kulttuurisen neuvostovaltionhan me olemme sitten keskuuteemme ylöspanemassa. Ulkokohtaiseen käsitejärjestelmään nojaavan verbaalihirviön, joka tasaa kaikkien kunnon koululaisten päät yhtä pitkiksi mekaanisen samanarvoisuuden sahalla. Toteuttaa totalitarismin, jossa omaa sokeutta ei enää nähdä, vaan ollaan vain niin niin niin oikeassa. Ja oikeassaolijat alkavat vahdata ja vainota toisiaan ilmianto- ja irtisanoutumiskulttuurilla.

Aika toivotonta.

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen Vastaus kommenttiin #65

"Me eurooppalaiset olemme esimerkiksi korostuneesti individualisteja"

Eli eurooppalaiset eivät mitenkään voisi olla mukana epä-älyllisessä joukkoliikkeessä, joka tukahdutti kaiken yksilöllisyyden ja joka itse asiassa suhtautui äärimmäisen vihamielisesti valtaapitävien ajattelutavoista poikenneeseen yksilöllisyyteen.

Kaikkea sitä nykyään argumenttina esitetäänkin.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen Vastaus kommenttiin #88

"" Kaikkea sitä nykyään argumenttina esitetäänkin. ""

Historiantaju ei ole argumentti.

"" ... molemmissa maailmansodissa, ja silloinkin kun aatteiden tai yhteiskunnallisten taistojen tiellä on marssittu, on vastakohtana keskiaikaisille uskollisuus- ja sitoutumismotiiveille toteutunut yksilöiden agitointi, propagointi ja innostaminen sotaan yksilölle elämää suurempia merkityksiä tarjoavien arvojen puolesta.

Kannattaisikin tarkastella Hitlerin kolmatta valtakuntaa psykologisen ihmiskuvan toteutumana: siinä kaikki normaalin yhteiskunnan terve sosiaalinen moninaisuus on määrätietoisesti typistetty tietynlaiset puhtaaksiviljellyt yksilöominaisuudet omaavaksi orgaaniksi. Sitä läpäisevät ja leimaavat voimakas tahto ja itsekontrolli. Oikeastaan "ein Volk, ein Reich, ein Führer" kuvaa yksilöä.

Näin yksilöä koskeva psykologia ja valtion totalitaarisuus näyttävät siis muodostavan 1900-luvun historiassa metaforisesti toisiaan täydentävän, yhteenkietoutuvan ja kaikenläpäisevän yhteneväisen kuvion. Kehityksestä löytyy yhteinen pohja näennäisesti päinvastaisille pyrkimyksille. Todellisuudessa individualisaatio ja fasismi tukivat toinen toisiaan. Kansalainen toteutti kansanluonteen. ""

http://narkissos-esseet.net/totuus.html

Eero Mattila Vastaus kommenttiin #65

Kiitos! Tässä kommentissa on paljon asiaa ja ihan ymmärrettävästi muotoiltuna. Pitäisi varmaan opettajanhuoneiden lisäksi laittaa jakoon myös opetushallitukseen.

Yhden rinnastuksen haluaisin tuoda esille, jossa on jotain samaan kuin tässä monikulttuurisuus höpinässä. 80-luvulla SDP kampanjoi sotaleluja vastaan, koska ne muka synnyttävät agressioita lapsissa. Kesti muutaman vuoden ammatti-ihmisiltä saada puoluepukarit ymmärtämään, että lapset nimenomaan tarvitsevat sotaleluja ja sotaleikkejä, että voivat omalla tavalla käsitellä sotaa ja sen herättämiä tunteita...

"Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla." MOT.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Tässä on yksi esimerkki miksi koulumme ovat kriisissä kun Opetusministeriön kukkikset kirjoittelevat naurettavia OPSejaan joita rehtorit sitten koittavat soveltaa. Rohkea rehtori pyyhkii sillä hanurinsa ja tulkitsee varovasti, viher-rehtori Kontulasta taasen soittaa suvaitsevaisuuden nimissä jotain mölyä arabiaksi 10km säteellä koulusta jonka sisältö ja motiivi moiseen jäänevät sitten hämärän peittoon.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Tuossa koulussa opiskelee monia islamilaisista maista tulleita lapsia. Eihän siinä ole mitään vaarallista, jos kantaväestölle kerrotaan jotakin näiden tulokkaiden taustoista.

Se "mölinä" ei taatusti kantautunut noin kauas. Ja julkisuudessa on jo moneen kertaan kerrottu, että aamunavaus kuului koulun ulkopuolelle teknisen kömmähdyksen vuoksi.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Rohkea rehtori pyyhkii hanurinsa Suomi ensin -porukan vouhottajilla.

Marko Parkkola

Koulujen yhteinen arvoperusta jättää huomiotta perheiden sisäisen arvoperustan. Itse en kahden lapsen isänä juurikaan islamilaisesta kulttuurista perusta, varsinkin kun toinen lapsista on tyttö.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Vahingoittuuko sinun lapsesi, jos heille kerrotaan erilaisista uskonnoista tai kulttuureista?

Marko Parkkola

Minusta kenellekään ei pitäisi opettaa kulttuureja, joissa seksuaalivähemmistöjä tapetaan ja naisia pidetään alempiarvoisina.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #26

Eihän meidän lapsiamme käännytetä tuollaiseen kulttuuriin. Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat kaksi täysin eri asiaa. Ihmisellä pitää kuitenkin olla tietoa asioista, jotta voi muodostaa oikean mielipiteen.

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski Vastaus kommenttiin #26

http://blogit.image.fi/habari/seksuaalivahemmistoj...

mistä lainaus:

"Mistä tällainen viha ja pelko homoseksuaaleja kohtaan on oikein tullut? Länneltä ja länsimaisilta äärikristityiltä, sanoo Ugandan yksi tunnetuimmista homoaktivisteista, Frank Mugisha, jonka tapasin muutama viikko sitten Kampalassa (haastatteluni hänestä voi lukea Kotimaa-lehdestä). Mugisha johtaa Ugandan seksuaalivähemmistöjen kattojärjestö ja hänen viestinsä länsimaille oli selvä: Afrikan maihin tulevat äärikristilliset lähetyssarnaajat on saatava vastuuseen homofobisen vihasanoman levittämisestä. Hän myös painotti, ettei homofobiassa ole mitään afrikkalaista, päin vastoin. Mugisha on kirjoittanut, että homofobia on yksi niistä ”lännen tuomista lahjoista”."

Marko Parkkola Vastaus kommenttiin #29

Ahaa. No sittenhän kaikki on hyvin. Vai onko?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #77

Mitä hyvää vihassa ja pelossa on?

Marko Parkkola Vastaus kommenttiin #83
Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #97

Koska sanoit, että kaikki on hyvin, kun Ugandassa vainotaan homoja. Kyllä sellainen näkemys väkisinkin kysymyksiä herättää.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #26

"Minusta kenellekään ei pitäisi opettaa kulttuureja, joissa seksuaalivähemmistöjä tapetaan ja naisia pidetään alempiarvoisina."

Kyllä minusta (suomalaisen) maskuliinisuuden destruktiivisiakin piirteitä pitää käsitellä kriittisesti, jo perusopetuksenkin puolella. ;-)

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

On niin äärimmäisen tuskastuttavaa tämä ihmisten hurskastelu "monikulttuurisuudesta". Kun te suvakit oikeasti tarkoitatte sillä "monikulttuurisuudella" aina vain islamin suosimista ja tuputtamista, ja me monikulttuurisuuden vastustajat vastustamme juuri samaa asiaa - eli islamin tuputusta. Oikeasti ei ole mikään hyvä työ maahanmuuttajalapsille tuputtaa heille sitä samaa väkivaltaista ideologiaa, minkä takia heidän kotimaansa ovat muuttuneet ikäviksi paikoiksi. Opettakaa k a i k i l l e lapsille, että uskonnonvapaus koskee tässä maassa myös muslimimaista tulleita henkilöitä, vai haluatteko te suvakit todella kannustaa muslimien pitäytymistä omassa ahtaassa muslimikulttuurissaan?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Tuula hyvä, älä käytä sanaa suvakki. Uskottavuutesi menee kerralla.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

Mika, mikä muu sana olisi sille synonyymi? Nimittäin "suvaitsevainen" ei ole sama asia. Islamin puolustelu ja tuputtaminen on kaukana siitä, mitä suvaitsevaisuus tarkoittaa. Valitettavasti on siis pakko käyttää suvakki-sanaa. Se on oikeastaan aika hyvä sana.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #36

Näin suvakkina en "puolustele tai tuputa" islamin uskoa. Miksi ihmeessä minä ateistina tuollaista tekisin?

Uusiin asioihin ja ajatusmaailmoihin tutustuminen on ihan eri asia. Miksi ateisti ei saisi tutustua islamilaisten maailmankuvaan?

Kieltäisitkö minulta myös kristittyjen maailmankuvaan tutustumisen?

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #39

Uskonnon harjoittaminen on eri asia kuin uskonnosta kertominen. Tämän nyt pitäisi olla itsestään selvää. MITÄÄN pyhiä kirjoja ei saa alkaa kouluissa resitoimaan. Uskontoja tulee tarkastella objektiivisesti. Koraanin resitoiminen "ramadanin kunniaksi" ei ole asioista kertomista vaan uskonnon harjoittamista ja tuputtamista.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #42

Mitä tuo resitoiminen tarkoittaa?

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #43

Et siis lainkaan tiedä mitä siellä Vesalassa tehtiin ja miltä se kuulosti? ja silti ihan pokkana osallistut sitä koskevaan keskusteluun...

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #45

Tiedän kyllä mitä Vesalassa tapahtui. Kirkkoon kuulumattomana ateistina en luonnollisesti tunne kaikkia uskonnollisia termejä.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #43

Kyse on uskonnollisiin menoihin kuuluvasta pyhän tekstin esittämisestä puhelauluna. Vesalassa resitoitiin Koraanista pätkä, joka sisältää myös kiihottamista vääräuskoisia vastaan. Arabiaksi tietenkin. Että semmoista monikulttuurisuutta ja "tiedon lisäämistä". Tässä Wikipedian ote: Religious recitation[edit]
Recitations of holy texts are part of the cultural presentations of some religions. "There is a vast bibliography of Qur'an recitation in Arabic and other languages by Muslim scholars."[5] These religion recitations take the form of prayer,[6] liturgy, and public performance.[7]

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen Vastaus kommenttiin #46

Liturgiat kailottavalla äänellä laulaen kuuluvat toki myös kristillisen jumalanpalveluksen menoon.

Se mikä ei kuulu kristilliseen perinteeseen on kulttuurinen kuvakielto. Ja se on todella merkittävä kognitiivinen ero kristillis-länsimaisen ja "islamin maailman" välillä. Visuaalisen miellemaailman kieltäminen merkitsee todellista "kulttuurista amputaatiota" (termi McLuhanilta).

Näitä keskusteluja käydään aika täydellisessä tiedollisessa pimennossa. Meillä ei ole oikein minkäänlaista tajua sen suhteen miten kovia kognitiivisia tosiasioita "kulttuurit" ovat.

Mussuhumanistiset asenteet ovat luultavasti kehittyneet paljolti juuri sen torjunnan oikeuttamiseksi, jossa me kiellämme itseltämme reaalimaailman raadollisuuden. Valitettavasti ihanteellisuus ei muuta reaalimaailmaa miksikään.

Keskenään yhteensopimattomat kulttuurit eivät suinkaan "rikastuta" toisiaan, vaan ainoastaan kääntävät toistensa kielteisimmät puolet esiin ja aiheuttavat molemminpuolisen moraalikoodiston romahduksen. Sitä emme kuitenkaan pysty hyväksymään, vaan itsesuojelun omaisesti ainoastaan hukutamme todellisuudentajuamme yhä syvemmälle ihanteellisiin ideologioihin.

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen Vastaus kommenttiin #47

Oikkonen taitaa luulla, että islam kieltää kuvien tekemisen. No, miksi takertua pikku yksityiskohtiin, jotka pilaisivat hyvän tarinan.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen Vastaus kommenttiin #90

""... islam kieltää kuvien tekemisen... ""

On ihan se ja sama kuka tulkitsee islamin opillisia sisältöjä, edustaako tulkinta jonkun toisen mielestä oikeaa vai väärää oppia, tai onko mitään mieltä edes puhua minkään uskonnon mistään "oikeasta" opista tai tulkinnasta,

sillä, kuten sanoin, opillinen ajattelulaatu ei todellisia kognitiivisia kysymyksiä ratkaise. Kyseessä on

""... todella merkittävä kognitiivinen ero kristillis-länsimaisen ja "islamin maailman" välillä. Visuaalisen miellemaailman kieltäminen merkitsee todellista "kulttuurista amputaatiota" (termi McLuhanilta). ""

En muuten sitten viitsi enää vastata tällaisiin mitään ymmärtämättömiin ja pelkkää mitätöintiä sisältäviin kommentteihin.

Jos joku haluaa ymmärtää, hölmö herjanheitto kannattaa unohtaa.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #46

Eihän siinä pätkän sisältönä ollut kiihottamista vääräuskoisia vastaan. Kyseinen pätkä on käännetty monella eri foorumilla. Hommafoorumin käännöksessä on käännetty kyllä Koraania, mutta ihan eri kohdasta kuin tuo Vesalan koulussa esitetty katkelma.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #48

Mikä kohta siellä koulussa esitettiin?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #50

Se käsitteli paastoa. Oli kehotus paastota.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #57

Niin, se käsitteli ramadania, mutta mikä kohta siitä suurasta esitettiin?

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #48

Tässäpä se on yksi tämän asian vaikeuksista kun ei tiedetä edes mitä on laulettu,siis kukaan ei taida tietää varmaksi. Mutta se lienee varmaa että asianosaiset ovat ymmärtäneet tekstin kun ovat sen valinneet opetuksen esimerkiksi.

Käyttäjän mpmaenp kuva
Mika Mäenpää-Louekoski Vastaus kommenttiin #46

Jokos Komsilla on faktaa esittää tuon lurituksen sisällöstä vai vielä vedetään olen "kuullut on kaupunki tuolla" pohjalta väittämiä sisällöstä?

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen Vastaus kommenttiin #60

Tuo koko jäynääminen on typerää ja turhaa. Resitaation todellinen sisältö on algoritmi, ei semantiikka. Se että keskitytään kuuloaistin miellemaailmaan samaan aikaan kun vallitsee pyhissä yhteyksissä totaalinen kulttuurinen kuvakielto kertoo hyvin, hyvin, hyvin surullisella tavalla kulttuuris-kognitiivisesta amputaatiosta. -- Resitaatio korostuu näissä islamin yhteyksissä nimenomaan kuvakiellon ilmentäjänä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #69

Ja mihin tuo perustuu? Luterilaisilla on ollut kuvakielto mikä ei korreloinut enemmällä resitoinnilla.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen Vastaus kommenttiin #70

Juutalaisessa versiossa vanhasta testamentista esiintyi kuvakielto. Mutta emme puhu uskonnoista opillisessa mielessä, vaan kulttuurisista perusratkaisuista, kognitiivisesta amputaatiosta.

Lineaarista visuaalista hahmottamista edellyttävä lukutaito katosi eurooppalaisesta kulttuurista Rooman valtakunnan hajotessa. Eurooppalaisella keskiajalla -- jota pinnallisesti joskus on jossain suhteessa verrattu nykyiseen islamin maailmaan -- raamatun kertomuksista maalattiin kuvia kirkkojen seiniin. Ne oli tarkoitettu lukutaidottomalle rahvaalle, ja niissä ajalle ominaisen visuaalisen hahmotusvamman korvasi ns. arvoperspektiivi -- eli tärkeät henkilöt ja asiat kuvattiin isoina, ja vähemmän tärkeät "jäivät taustalle" pienempinä.

Syvyysperspektiivi syntyi sitten uudestaan renessanssissa.

Opillinen ajattelulaatu on eurooppalaisella uudella ajalla syntyneiden erityistieteiden sisäisestä jakautumisesta edelleen seurannut, tiedonalojen pirstoutumiseen ja autonomisoitumiseen liittyvä ilmiö, joka tätänykyä tekee meidät kyvyttömiksi ymmärtämään etteivät kulttuuriset perusratkaisut ole opillisia.

Kaikki nämä keskustelut oppisisällöistä tavallaan vain vievät meitä yhä kauemmas kulttuuristen perusparadigmojen ymmärtämisestä.

Veikko Huovista edelleen siteeraten: "Osallistu. Viihy. Älä turhauvu."

Näkemiin.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #69

Kuvakiellosta olen kuullut puhuttavan, mutta olen myös nähnyt Muhammedia kuvattavan. Turisteillekin myydään piirroksia profeetasta nuorena miehenä islamilaisissa maissa. Ja muita kuin muslimeja kuvakielto ei ole koskaan missään koskenut.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #60

Komsi kirjoitti asiasta oman blogin jonka kommenttiosastoon joku käänsi kyseisen Koraanin kohdan. Paastosta siinä luriteltiin. Väkivallasta ei ollut hajuakaan.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #73

Aika akuutti faktaresistenssi Komsilla.

Käyttäjän mpmaenp kuva
Mika Mäenpää-Louekoski Vastaus kommenttiin #73

Juurikin näin, siksi kysyinkin Komsilta kun kirjoittaa sisältäneen jotain aivan muuta..

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #116

Sehän vois perustaa semmoisen Kysy Komsilta -palstan. Kysy mitä vain, Komsi vastaa mitä sattuu.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #43

Puhelaulua, jota esiintyy esim. kirkonmenoissa sekä hengellisissä sävellyksissä, kuten oratorioissa ja passioissa. Ja joskus maallisissakin, kuten oopperoissa.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #36

On se sikäli hyvä sana, että se tarkoittaa mitä tahansa mitä sinä haluat sen tarkoittavan. Sikäli se taas on huono, että ihan aikuisten oikeasti se ei tarkoita mitään. Esim. tämä blogi ei ole islamin puolustelua eikä tuputtamista. Mahtaako sellaista todellisessa maailmassa olla missään - siis ainakaan tässä suomalaisessa todellisuudessa, jossa useimmat meistä elävät. Sinä taidat elää virtuaalisessa.

Käyttäjän JuusoPeuraharju kuva
Juuso Peuraharju

Uskontoa, jossa naisten asema on täysin retuperällä, ei pidä edistää missään muodossa suomalaisissa kouluissa monikulttuurisuuden nimissä.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Tiedon lisääminen ei ole tuputtamista.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

Väkivaltaa tihkuvan ns. pyhän kirjan resitoiminen koko koululle ei t o d e l l a k a a n ole tiedon lisäämistä!

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #38
Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #40
Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #40

Onko raamattua noin yleisemminkin luettu julkisilla paikoilla ämyreillä vahvistaen. Kirkoissa ehkä onkin, sisäpuolella.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #55

Kyseinen aamunavaus kuului koulun ulkokaiuttimista teknisen kömmähdyksen vuoksi. Asia on kerrottu julkisuudessa jo moneen kertaan.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #85

Tuota ei taida uskoa muut kuin ihan herkimmät talutettavat.
Toivon todella että asia myös selvitettäisiin virallisesti eikä vain meittien tämmösten miesten toimesta.

Harmi kun niitä peukkuja ei voi antaa tukussa.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #101

Miksi ihmeessä koulu olisi tuollaista tahallaan tehnyt?

Luuletko sinä, että rehtori yritti houkutella lähistöllä mahdollisesti liikkuvat muslimit koulun aamunavaukseen?

Vähän tolkkua noihin vainoharhoihin, kiitos.

Käyttäjän mpmaenp kuva
Mika Mäenpää-Louekoski Vastaus kommenttiin #55

Oletkos koskaan ollut esim suviseurojen lähettyvillä, kyllä kaikuu...ai ai pitäis varmaan pahoittaa mielensä kun tuputetaan uskoa...

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski Vastaus kommenttiin #55

Kyllä on Suomessakin yleisemminkin luettu raamattua julkisilla paikoilla ulkoilmassa ämyreillä vahvistaen ja siihen löytyy todisteet mm. internetistä, esim. YouTubesta.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

Arvojärjestelmät voidaan ajatuksissa asettaa keskenään tasa-arvoiseen asemaan, mutta siihen tarvitaan sijoittumista kaikkien järjestelmien yläpuolelle.

Jos "monikulttuurisuudella" tarkoitetaan edes jotain sen kaltaista että eriperusteiset järjestelmät pitäisi nähdä samoilla ehdoilla, kyseessä on metatasolla tapahtuva tarkastelu.

Mutta metataso on teoriaa, se irtoaa siitä mikä kokemuksellisella tasolla määrää käyttäytymistä ja ajattelua.

"Monikultturismi" on pelkkää puhdasta ideologiaa. Sitä voidaan tunnustaa metatasolla, mutta metatasolta ei johda ainoatakaan reaalista siltaa tosielämään ja tosielämässä toisensa poissulkeviin moraaliarvoihin.

Liian moni elää verbaalisten julistusten maailmassa. Käsitteelliset metatasot eivät koskaan, toistan: koskaan palaudu reaalitodellisuuteen. Vaikka arvojärjestelmät olisivat metatasolta tarkasteltuina miten tasa-arvoisia ja kauniita, todellisuudessa toiset arvot ovat toisten mielestä parempia kuin toiset.

Ja kaikki ongelmat, joita arkielämässä kohdataan, kohdataan reaalimaailmassa, ei millään ideologisella metatasolla. Todellisuudessa eriperusteisia moraalijärjestelmiä ei voi sekoittaa keskenään -- ristiriidat ovat väistämättömiä. Eikä teoreettisiin käsitetodellisuuksiin hyppääminen auta mitään.

Metatasoja viljelemällä me menetämme yhteyden todellisuuteen ja siirrymme ihanteellisiin ideologisiin tunnustuksiin. "Monikultturismi" on sairas arvo ja vaarallinen hanke. Mitä siitä seuraa, kun koulu opettaa lapsia reagoimaan kokemuksen -- reaaliarvot -- sivuuttaen ja teoreettisia selityksiä kokemuksen päälle liimaamalla?

Siitä seuraa se että arvojen lisäksi ajatuksetkin sairastuvat. Ja siinä tilassa "monikulttuuriset" koulut taitavat jo olla.

Siitä seuraa se että kultturille ominaiset arvojärjestelmät ja moraalikoodistot hajoavat, eivätkä arvot enää ankkuroidu yhteiseen kokemukseen. Siitä seuraa sitten seuraavan sukupolven kulttuurianomia.

Huonosti menee koulussa. Huonosti menee huomisen yhteiskunnassa.

Ehkä sanon tämän liian toiveikkaasti. Huonosti menee jo tänään.

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

David Leanin Arabian Lawrence pitäisi olla osa monikulttuurisuuden opiskelua kouluissa koska tuossa elokuvassa käydään läpi islamilaista elämänmenoa rehellisesti.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Monikulttuurisuus on tietenkin osa suomenkielisten koulujen arkea. Tämä on reaalitodellisuutta. Raision friisilän koulussa esim. maahanmuuttajataustaisten osuus on korkea.

On ihan totta ja oikein, että eri kulttuurit huomioidaan. Voi niitä aamunavauksissakin käsitellä.

Tuon yhden koulun tapahtumien osalta tapatumat nostettiin tapetille ja pelattiin jokin porukan pussiin. Valtamedia ei juuri uutisoinut tapahtumista ja eikä kai vieläkään ole missään ollut mitä avauksessa julistettiin. En ole itse ainakaan nähnyt. Toisaalta niillä ihmisillä on oikeus ilmaista mielipiteensä. Sillä tytölläkin on oikeus ilmaista mielipiteensä ja toimia yhteiskunnassa ilman pelkoa mielipidevainosta, vaikka se ei kaikkia mielytä.

Luulisi kultuureissa muutakin olevan kuin uskontoa.

Jos näitä uskonnollisia tilaisuuksia järjestetään, niin silloin halukkailla pitäisi olla tosiasiallinen mahdollisuus olla olematta paikalla. Tällainen mahdollisuus pitää tarjota kaikille. Eikä vain joillekin ryhmille.

Suomen perustuslaissa on säädetty perusoikeuksista, joihin kuuluvat ihmisten yhdenvertaisuus sekä uskonnon ja omantunnon vapaus. Yhdenvertaisuuteen sisältyy se, että ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan uskonnon, vakaumuksen tai mielipiteen perusteella (6§). Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus ilmaista vakaumus, oikeus olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan sekä oikeus olla osallistumatta omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen (11§).

Onhan tuossa muutakin.

Yhdenvertaisuuteen sisältyy se, että ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan uskonnon, vakaumuksen tai mielipiteen perusteella

Mielipiteen perusteella eri asemaan asettamista tapahtuu. Jotkut pelkäsivät, että se nuori tyttö joutuu myöhemmin kärsimään mielipiteistään. Se on siis rikos.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Onko sellainen koulu monikulttuurinen, jonka oppilaista 100% on maahanmuuttajataustaisia?

Onko sellainen koulu monikulttuurinen, jonka oppilaista 100% on suomalaistaustaisia?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Sehän riippuu siitä missä maassa ne ovat. Suomessa kaikki koulut ovat aina olleet monikulttuurisia koska Suomi ei koskaan ole ollut monokullttuuri.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Mikä maa on ollut joskus tai aina monokulttuuri?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #59

En tiedä. Sellainen jossa ei ole vähemmistöjä tai eri kieliryhmiä. Japani harrastaa pyrkimystä monokulttuuriin jossain määrin. Sielläkin on vähemmistö - ainukansa.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen Vastaus kommenttiin #61

No se argumentti taisi kuivua kasaan. Jos monokulttuuria ei oikeastaan missään olekaan, niin onko silloin 100%:sesti suomalaisista koostuva (Suomessa sijaitseva) koulukin monikulttuurinen?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #62

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ainut
Eikö ole sääli että Japanin ainut ovat olleet niin huonossa asemassa. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ainut
En ymmärrä miten argumentti kuivui kasaan. Vain maassa missä ei ole vähemmistöjä on monokulttuurisia kouluja.
Sitten voi puhua koulujen sisäisestä homogeenisuudesta.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen Vastaus kommenttiin #64

Äh. Antaa olla. En jaksa tivata vastausta kolmatta kertaa.

Eero Mattila Vastaus kommenttiin #66

Ihan vaan kertaukseksi.
Opetussuunnitelman mukaan:
”Perusopetus rakentuu moninaiselle suomalaiselle kulttuuriperinnölle."

- koraani ei ole suomalainen, eikä suomalaista kulttuuriperintöä... mitä on vaikea ymmärtää. Suomalaisuudessa on itsessään ihan tarpeeksi mielenkiintoista taustaa kaivettavaksi reipas tuhat vuotta Ukko ylijumalanpojasta lähtien. Ovatko opettajat tyhmiä vai laiskoja jos pitää lähteä kulttuuria lainaamaan?

- Mitä virkaa koululla tai opetushallituksella on jos suomalaisen kulttuurin ymmärtäminen jää koulun jälkeen epäselväksi?

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem Vastaus kommenttiin #64

Mikä idea siinä on että yksilöt on karsinoitava vähemmistöihin jonkun ominaisuuden perusteella?
Yhtä ääliömäistä on karsinoida yksilöt silmien tai hiusten värin perusteella.
Punatukkaiset ovat suomessa vähemmistö, joten Sinin logiikan mukaan koulu on monikulttuurinen jos siellä on yksikin jollakin ominaisuudella poikkeava yksilö.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #75

No tuota lokerointia yleensä harrastavat ns etnopluralistit joiden mielestä eurooppalaista kulttuuria uhkaa monikulttuurisuus. Tässä blogissa nyt sitten keskustellaan "sitä vastaan ja sen puolesta" eli fasistista ideologiaa vastaan ja puolesta uudessa kaavussa.
Sinä et taida onneksi sisäistää etnopluralismiteoriaa.

Käyttäjän TimoHietanen kuva
Timo Hietanen

Monikulttuurinen koulu ? Lähes joka koulussa on monikulttuurisuutta, Helsingissä
vain paljon enemmän. Ruotsissa vielä enemmän, eri asia toimiiko käytännössä.
Voi tutustua ihan vapaasti median välityksellä, miten toimii Ruotsissa ja miten
esim. Irakista, Afganistanista saatika Somaliasta rikastuneet luokat toimivat.
Tätä halutaan Suomeen lisää, koska toimii kuulemma paperilla todella hyvin.
On toiminut Englannissakin hyvin ja kappas 2. polven maahanmuuttajavesa ajaa
autonsa ihmisjoukkoon. Myös Suomessa on menossa kenttäkoe, jossa kahden tai useam-
man islamikulttuurin edustajat laitetaan samaan aitaukseen kantaväestön jälkikasvun kanssa odotetaan, miten sujuu. Paperilla ja käytännössä on kaksi ei asiaa.

Käyttäjän PekkaVeistola kuva
Pekka Juhani

Monikulttuurisuus pitäisi korvata termillä moniarvoisuus. Tänne tulijoiden tulee oppia länsimaiset säännöt jotka sisältävät sekularismin, demokratian, sananvapauden, seksuaalisten vähemmistöjen oikeudet, naisten ja miesten tasa-arvon ja demokratian.

Monikulttuurisuus antaa tilaisuuden lokeroitua omiin suljettuihin yhteisöihin eikä sellaisesta seuraa koskaan mitään hyvää.

Tästä blogista on rivien välistä luettavissa että tiettyä uskontoa suositaan. En usko että muslimit suhtautuvat seksuaalivähemmistöihin kovinkaan suvaitsevaisesti. Ehkä silloin kun heitä on vähän ollaan hiljaa. Kun määrä lasvaa tarpeeksi suureksi asenteet kovenevat. Syy on suljetun uskonnollisen yhteisön sisällä tapahtuva yhden totuuden uskonnollinen populismi. Tämä koskee kaikkia suljettuja uskonnollisia liikkeitä. Ne eivät yksinkertaisesti sopeudu länsimaiseen arvomaailmaan.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Entä täällä syntyneet? Meillä on kokonaisia puolueita ja uskonnollisia liikkeitä, joiden ei todellakaan voi sanoa sisäistäneen länsimaisia arvoja. He ovat suorastaan hylänneet ne, vaikka ovat niiden leimaamaan yhteiskuntaan syntyneet. Mitä tälle porukalle tehdään?

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

""... on kokonaisia puolueita ja uskonnollisia liikkeitä, joiden ei todellakaan voi sanoa sisäistäneen länsimaisia arvoja... ""

Mutta puolue joka retoriikassaan eniten rehentelee edistyksellisillä arvoillaan, tarvitsisi eniten puoluehistoriallista psykoanalyysia:

http://kuinkakarlmarxtavataan.puheenvuoro.uusisuom...

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #105

Tuo blogikirjoituksesi on melkoista sekoilua. Jo 80-luvulla Vihreissä toimineena voin vakuuttaa, että olet ihan mettässä.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen Vastaus kommenttiin #107

Itse olin seuraamassa vierestä noiden ajatusten itämisvaihetta jo 60-luvulla. Mutta silloin kaikki oli vielä älyllisesti rehellisempää -- järjestäytyneessä vaiheessa ja politiikaksi muututtuaan ajattelu on jo sementoitunuttta, institutionalisoitunutta.

Ja noiden luonnonsuojelun pioneerien lisäksi olen elämässäni tuntenut satoja poliitikkoja, kymmeniä heistä läheisestikin. Ja olen aina tuntenut sen kuilun joka erottaa tarkkailevan ajattelijan osallistuvasta valtataistelijasta. Ja mitä ikääntyneemmäksi olen tullut, sitä suurempi vastenmielisyys minuun on näitä yhä narsistisemmaksi käyviä vaikuttajayksilöitä kohtaan kasvanut.

Vihreässä liikkeessä oltiin todella alussa metsässä, vaikka yksi parhaita ystäviäni olikin limnologi. Nyt vihreässä liikkeessä ollaan eksyksissä ja lillutaan joutavanpäiväisissä itseidentiteettiliemissä. Mitään asiallisia asioitakaan ei enää käsitellä muuten kuin identiteettipolitiikan kautta.

Poliitikot ovat todella yhä pienempiä. Kuppiin ei mahdu oikein mitään, ja jos yrittää kaataa, pohjamudat myllertyvät ylös ja valuvat laidan yli pöydälle. Niin on käynyt tässäkin keskustelussa.

Koulussa menee tosiaan huonosti nykyään. Opetussuunnitelmat ovat pelkkää yli-ihanteellista verbaalista kuraa, opettajien persoonallisuus tabu johon ei saa puuttua. Mitä mahdollisuuksia jää kenenkään kasvaa kunnolliseksi ihmiseksi? Ei mitään. Sosiaalinen häiriö saa siunauksensa monikultturismia uskontunnustuksenaan varjelevilta poliitikoilta, varsinkin vihreiltä.

Käyttäjän PekkaVeistola kuva
Pekka Juhani

Näiden suljettujen uskonnollisten liikkeiden ja poliittisten ryhmien olisi aika päivittää itsensä ja ideologiansa nykypäivään. Sitä voi tosin joutua odottelemaan jonkin aikaa.

On aina ongelmallista jos joku ryhmittymä uskoo että he ovat ainoita jotka uskovat oikein tai että heidän ideologiansa on se jonka tulisi vallita koko yhteiskunnassa. Yhteisöön syntyy aina sisäänpäin kääntynyt ilmapiiri joka torjuu erilaisuuden. Eri tavalla ajattelevat suljetaan ulos.

Tavallaan on hyväksi että on erilaisia näkökulmia. Silti ei pitäisi olla niin että vain yksi näkökulma jyrää muut alleen.

Mutta mitä poliittisiin puolueisiin tulee, pidän parempana jos Terho valitaan PS:n johtoon. Hän on astetta avarakatseisempi kuin Halla-aho jonka valinta johtaisi todennäköisesti äärilaidan nousuun PS:ssa. Puolueen sisälle muodostuisi hänen ideologiansa mukainen populistinen ilmapiiri.

Kumpikin valinta on toki riskialtis.

Terho saattaisi pystyä pitämään puolueen paremmin hallussa. Huusko taisi blogata hiljattain että valinta tehdään ruton tai koleran välillä. Eli oli valinta kumpi tahansa seuraukset voivat olla mitä vain. Hallitus voi hajota tai sitten ei. Viikonlopun jälkeen ollaan viisaampia.

En ole muuten koskaan ollut PS:n kannattaja.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

No eipä tässä hätää, nyt viikonlopulla saavat kaikki pelokkaat uuden messiaan johtajakseen. Halla-Aho tulee ja pelastaa nurkkaan joutuneet valkoihoiset, lihaasyövät kunnon Suomalaiset.

Vielä siis Suomella on toivoa, kun suuri johtaja astuu puikkoihin, tottahan hän heti muuttaa politiikan suunnan Suomessa. :)

Olkaamme kaikki valmiina osoittamaan suosiota, sillä kohta edessä on uuden ajan alku. Opetussuunnitelmatkin menevät uusiksi, eikä lapsille tulla kertomaan mistään muusta uskonnosta, kuin ainoasta oikeasta kristinuskosta.

Jaakko Paasonen

Älä Petteri horise sarkastista potaskaa. Halla aho/ pS antaa edes yhden vaihtoehdon ,tälle nukyiselle, kaikien muiden eduskuntapuolueiden sekä Ylen/meedioiden myötäilemälle (rahoittamalle) ~
islsmisaatio kehitykselle.
Kunnon Suomalaiset,eli ne jotka kustantavat kaikki nämä suvakkien kotoutus mmiljardit,ansaitsevat sen.
Sinäkin..;-)

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Tai sitten islamisaatiota edistää kaksi ryhmää. Musliimifundamentalistit ja islamista koko ajan vaahtoavat.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Heti kun tulee islamisaatiosta puhe, minulla alkaa soidä päässä Martti Servon Ufo tarjosi kaakaon.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

"Perusopetus rakentuu moninaiselle suomalaiselle kulttuuriperinnölle.Se on muodostunut ja muotoutuu eri kulttuureiden vuorovaikutuksessa. "

Niinpä. Suomalainen kulttuuriperintö on tämän mukaan jotain jatkuvasti muuttuvaa.

Esimerkiksi juhannussauna on hyvin suomalainen kulttuuriperinne, johon jokainen sukupolvi luo omat sovelluksensa yhdistämällä saunomisrituaaleihin vanhoja tapoja ja moderneja käytänteitä.

Itse aion tänä juhannuksena herättää yleistä monikulttuurista ihastusta lähiympäristössä ryntäämäällä kuuman saunan lauteilla suoraan järveen alastomana resitoiden samaan aikaan kovaäänisesti jonkin nykyrunoilijan tekstiä - Arto Mellerin tuotannosta voisi aloittaa...

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Normijuhannus siis tiedossa :)

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Kauhea amputaatiokognitiivivamma taisi olla Elias Lönnrothillakin. Pakkoislamisoi meidät kirjaamalla moisia resitaatioita. Eikä yhtään kuvaa.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Ja Lönnroth kaiken lisäksi vielä sepitti omiaan saadakseen "kalevalaisen kulttuurikehtomme" näyttämään aidommalta....

Kalevalaa pakkoluetettiin kouluissa yli vuosisadan ajan ja näin luotiin keinotekoisesti romanttinen ja mahtipontinen mielikuva kansallisesta alkuperästämme.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Lönnrotin puolustukseksi ja kunniaksi kuitenkin luettakoon se, että hän perehtyi niin hyvin runolauluun, että ei jäänyt ulkopuoliseksi von oben-akateemikoksi. Hänestä tuli itsestäänkin runonlaulaja. Myöhempien sukupolvien äärinationalistisesta höyryämisestä häntä ei voi syyttää.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #91

Totta sinänsä, että Lönnrothin elämäntyöstä jalostettiin myöhemmällä ajalla ensin kansallismielisyyden ydin ja vähän myöhemmin sitten jatkojalostuksesta siitä irrotettiin symboliikkaa äärinationalistisiin tarkoituksiin.

Tarkoitushakuisesti etsin itsekin kalevalaisen runonlaulannan yhteyksiä arabialaiseen resitaatioon ja tottahan toki selvä yhteys näiden varsin erilaisilla elinalueilla viljellyiden kultturi-ilmentymien välillä on osoitettavissa. Myöhäisellä rautakaudella elänyt arabilainen tutkimusmatkailija Ahmad Ibn Fadlan on nimittäin muistiin merkinnyt tapaamisensa itse Väinämöisen kanssa :

"Kohtasin kuningas Väinämöisen pienessä kylässä vaatimattomassa majassa. Väinämöinen oli tosiaan vanha. Hän kertoi minulle, että hänen aikansa oli päättymässä, koska ihmiset olivat hylänneet vanhan uskonsa kääntyneet kristinuskoon ja islamiin. Kysyin häneltä kalifi Al Muqtadirin käskyn mukaan pitääkö paikkansa, että hän oli kohdannut profeetta Zarathustran lähes 2000 vuotta aikaisemmin."

Tutkimusmatkailijan muisteluissa miellyttävämmäksi kokemukseksi nousee saunominen kaksistaan Väinmöisen kanssa :

"Kaikkein mieluisinta minulle oli käydä Väinämöisen saunoissa, joita hänellä oli useita erilaisia. Mieliinpainuva saunakokemus oli sauna, joka oli rakennettu lautalle. Purjehdimme keskelle Sylkynjärveä, otimme saunassa kuumat löylyt ja uimme järvessä monta tuntia kerrallaan. Kerimaassa viettämäni aika oli onnellinen jakso elämässäni.
Toivon voivani palata sinne vielä tulevaisuudessa!!"

Lienevätköhän nämäkin veljekset pulikoidessaan Sylkynjärven ulapalla myös resitoineet sen aikaista runoutta kovaäänisesti monikulttuurisen ympäristönsä ihastukseksi?

http://www.kerimaa.fi/kerimaa-mytologia

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #98

Pakko jatkaa vielä Ibn Fadlanin matkakertomuksen kommentointia ja kehua Väinämöisen kulttuurisensitiivisyyttä :

"Olin todella tyytyväinen, kun sain vahvistettua perimätiedon. Ennen kotiinpaluuta kalastelin Väinämöisen kanssa useilla järvillä ja saimme hyvin kalaa. Herkullisinta oli punalihainen kala, jota Väinämöinen valmisti nuotiolla leveän laudan päällä. Metsästimme myös villieläimiä. Väinämöinen osasi oikeaoppisesti teurastaa hirvet, porot ja muut saaliit. Villisikaa emme metsästäneet emmekä syöneet."

Väinämöinen ei siis pakottanut kaukaista vierastaan syömään haram-ruokia millään "maassa maan tavalla" perusteella...

Eero Mattila

Niin jossain toisissa maissa pakkoluetaan koraania. Pienet lapset herätetään neljältä aamulla rukoilemaan. Se ei tietenkään ole keinotekoista pakkosyöttöä...

Käyttäjän donnybird kuva
tuula pakarinen-curry

Kulttuuriperintö on vaikea käsite.
Mitä aspektia kaikesta mahdollisesta tavasta, uskomuksesta ...

Uskonto on poliittinen kirkon luoma hallintojärjestelmä, joka muodostui
kunkin ajan hallitsijoiden yhteiskulttuuritekona. Usein imperalismin tai
ainakin kaupanteon tai luonnollisen oivalluksen tuloksena.

Uskominen luonnon ilmiöön on kaikkien uskontojen takana.

Uskominen on ajatusmuoto tiedon sijalla, kuten tiedetään. Koska emme tiedä kaikkea, emmekä pääse monessa kulttuurissa monen tiedon lähteelle, jatkuu uskominen kaiken suhteen jopa tieteen keskellä. Tieteen aukot
antavat meille luvan uskoa mihin kukin haluaa aina siltä osin kun tieto
on vajavaista. Mutta miksi ihminen on niin kulttuurisesti tai opillisesti
niin sokea tai tietämätön, että antaa vallan muille tuottaa oman elämän
tuskaa itselle ja muille, tuomitsemalla ja aina itsekeskeisenä oikeassa
olemalla. Onko kuitenkin kysymys tiedon tarkoituksenmukaisesta kontrollista, jotta voimme toinen toistamme kontrolloida, vastapainona sille, koska emme pysty luontoa kontrolloimaan.

Olemme pyrkimässä nyt myös luonnon muokkaamiseen...ovatko juuret siinäkin
tämän ihmisen oman rajallisuuden tuomitsemisessa. Ihmisen pitäisi osata,
tietää ja taitaa ensin oman sisäisen maailman perinteet. Ja tulevatko ne
jo geeneissä, vai yksin toistemme vaikutuksesta, kuten psykologia opettaa. Tai suuremman yhteisen henkisyyden perintönä, kuten nykyään keskustelemme.

Onkin hassua, että teemme politiikkaa näillä tosi alkukantaisilla uskomusten arvoilla. Ihminen ei ole vapauttanut itseään eläinten lauma
mentaliteetistä, siinäpä vasta kulttuurishokkia purtavaksi.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Historia ei näytä opettaneen meille juurikaan mitään. Aikanaan Amerikka oli tunnettu onnistuneesta kotouttamispolitiikastaan, jonka juuret olivat kaikille samanlaisessa kouluopetuksessa. Valtio ja kirkko olivat erillään toisistaan ja uskonnon vapaus jokaisen yksityisasia.

Ymmärrettiin, että tulkintaperusteiset uskonnot kouluopetukessa saattaisivat aiheuttaa turhia ristiriitoja kouluympäristössä.

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski

Yhdenvertaisuusvaltuutettu kirjoittaa blogissaan to 8.6. otsikolla "Rasistiset mielenosoitukset siirrettävä pois koulujen, vastaanottokeskusten ja moskeijoiden edestä":

"Kokoontumisvapaus on yksi keskeinen demokraattisen yhteiskunnan perusoikeuksista. Onko kuitenkaan oikein ihmis- ja perusoikeuksien näkökulmasta, että esimerkiksi koululaiset, turvapaikanhakijat ja vastaanottokeskusten työntekijät joutuvat pelkäämään ja kohtaamaan ihmisarvoaan loukkaavaa käytöstä? ...

... Mielenosoituksille, joilla halutaan ilmaista näkemys maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikasta tai koulujen opetussuunnitelmasta, on mielenilmaisun tarkoituksen kannalta sopivampia ja luontevampia esimerkiksi sellaiset paikat ja rakennuksien edustat, joissa päätöksiä tehdään. Koulua käyvät lapset eivät voi olla mielenosoituksen kohteena suoraan tai välillisesti. Siksi ei ole perusteltua sallia mielenosoitusta koulun välittömässä läheisyydessä koulupäivän aikana ..."

https://www.syrjinta.fi/-/rasistiset-mielenosoituk...

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

Tällainen reaktiivisuus -- huolestuneiden mielenosoittajien häätöyritys -- panee tietysti suomalaislapsista huolestuneiden ihmisten hälytyskellot soimaan. Koulu on perinteisesti yhtenäiskulttuuri-instituutio, jossa vallitsee oma sisäinen ilmastonsa ja omat sisäiset sääntönsä. Kiusaamisilmiöt ovat kuuluneet olemuksellisesti tällaiseen laitokseen, ja monikulttuurisuus pahentaa asetelmaa moninkertaisesti.

Kun asiat koulun sisällä eivät pysy hallinnassa, kouluihmisten ensimmäinen puolustusreaktio -- silmien ja korvien sulkemisen jälkeen -- on koulun ovien sulkeminen ja yritys pitää epäjärjestys vain koulun sisäisenä asiana. Tällainen reaktio oli vahva esimerkiksi taannoisen lopulta paljon julkisuutta saaneen Alppilan koulun tapauksessa.

"" Jos katsotte yhteiskuntatilannettamme nyt, näette että päätään nostavat totalitarismiin ajautumisen tyypilliset tunnusmerkit, kuten inhottava ilmianto- ja irtisanoutumiskulttuuri. – Viime päivien kotimaan uutiset ovat koskeneet koulujen kevätjuhlissa sattunutta kulttuurikonfliktia, ja sen yhteydessä keskustelun äänensävyt ovat jälleen kiristyneet kriisiasteelle. Tyypillisesti yksi keskustelulinja on se jossa koulu haluaa vetäytyä omaan kuoreensa -- aivan kuin koululla olisi yksityiselämä. Yhteiskunnat yhteiskunnassa ovat yksi hajoamisen tunnusmerkki. Ulkoinen ja sisäinen monikultuurisuus lyövät siinä toisilleen kättä. ""

http://kuinkakarlmarxtavataan.puheenvuoro.uusisuom...

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski

"huolestuneiden mielenosoittajien häätöyritys"

Olen pahoillani mutta mitä tulee erääseen helsinkiläiskoulun lähettyvillä mieltä osoittaneeseen liikkeeseen, niin mielestäni he osoittivat kaikkea muuta paitsi huolestumista oppilaista. Kyseessä on pikemminkin tunnekylmä piittaamattomuus lapsista ja nuorista ylipäätään.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #119

Kummallisinta oli että eräs kansanedustaja, joka vieläpä on ammatiltaan opettaja, komppasi blogintyngässään näitä vauhkoilijoita. Opettajana hänen pitäisi tietää paremmin.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen Vastaus kommenttiin #119

""... mitä tulee erääseen helsinkiläiskoulun lähettyvillä mieltä osoittaneeseen liikkeeseen,...""

Jos olisin yhdenvertaisuusvaltuutettu, en kokisi oikeuteni olevan kannanotoissani rajoittua mihinkään yhteen yksittäiseen tapaukseen.

Muotoilisin oman kannanottoni niin että siinä otettaisiin huomioon kouluissa yhä useammin vallitseva huolestuttava ja käytännön tasolla ratkaisematon monikulttuurinen, häiriöille altistava tilanne ja se, etteivät koulut saa sulkeutua sisäänpäin toteuttamaan valvomattomia ideologisia käsityksiä "tasa-arvoisesta" monikultturismista.

Vanhemmille, jotka ovat huolissaan esimerkiksi väkivaltaisia provosoitumistaipumuksia omaavan uskonnollisuuden tunkeutumisesta kouluarkeen, en valehtelisi etteikö tällaista vaaraa ollenkaan olisi olemassa.

Meillähän on maassa voimassa jopa laki, joka ottaa lähtökohdakseen tällaisen väkivaltaisia provosoitumistaipumuksia omaavan uskonnollisuuden suojaamisen loukkauksilta.

http://kuinkakarlmarxtavataan.puheenvuoro.uusisuom...

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski Vastaus kommenttiin #126

"etteivät koulut saa sulkeutua sisäänpäin toteuttamaan valvomattomia ideologisia käsityksiä "tasa-arvoisesta" monikultturismista"

Anteeksi kuinka niin valvomattomia käsityksiä?

Monikulttuurisuuden hyväksyminen mainitaan jo aikaisemmin voimassa olleessa perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden arvopohjassa (2004, s. 14):

"2.1 PERUSOPETUKSEN ARVOPOHJA

Perusopetuksen arvopohjana ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Perusopetus edistää yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista...

... Opetuksessa otetaan huomioon suomalaisen kulttuurin monipuolistuminen myös eri kulttuureista tulevien maahanmuuttajien myötä. Opetuksen avulla tuetaan oppilaan oman kulttuuri-identiteetin rakentumista sekä hänen osallisuuttaan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalistuvassa maailmassa. Sen avulla edistetään myös suvaitsevaisuutta ja kulttuurien välistä ymmärtämystä."

http://www.oph.fi/download/139848_pops_web.pdf

Eikö olisi jo aika myöntää, että koulut suorittavat myös monikulttuurisuuskasvatuksen ja -opetuksen osalta niitä tehtäviä, jotka on selkeästi kouluille määritelty kautta Suomen voimassa olevina?

Maamme sisäisestä (ja ulkoisestakin) turvallisuudesta vastaavat viranomaiset pyrkivät suorittamaan parhaansa mukaan oman tehtävänsä asioissa, jotka heille kuuluvat.

Ja tietystikin eri viranomaiset tekevät turvallisuusyhteistyötä, mikäli tarvetta ilmenee vai epäilyttääkö?

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen Vastaus kommenttiin #127

""Monikulttuurisuuden hyväksyminen...""

Niin. Mutta moraalisesti ohjeistavassa äänensävyssä metatasolla käytetyt ideologiset (arvovaraukselliset) yleiskäsitteet noituvat vain ymmärryksen. Ne eivät kuvaa, eivät selitä, eivätkä missään nimessä auta ratkaisemaan saati ratkaise ainoatakaan reaalimaailmassa eteen tulevaa toisiinsa täysin yhteensopimattomien kulttuurien kohtaamisongelmaa.

"Monikulttuurisuus" ei tarkoita sinänsä mitään määrättyä. Tällaisessa yksilötasoa ohjeistavassa julistuksessa käsitteeseen sisällytetään vain potentiaalisesti positiivisia arvovarauksia. Ihmisoikeusideologia eksplikoidaan.

Mutta siitä, että kaikilla on 'ihmisarvo', ei mitenkään seuraa se, että kaikki kulttuurit sopeutuisivat toisiinsa. Päinvastoin. Keskenään yhteensopimattomat kulttuurit voivat vain kääntää toistensa kielteisimmät puolet esiin ja aiheuttaa molemminpuolisen moraaliromahduksen.

Kulttuurit ovat yksilötasolle palautumattomia yhteisövoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä -- yhteisöominaisuudet ovat kovia kognitiivisia tosiasioita, joita ei voi palauttaa yksilöiden ominaisuuksiin ja pyrkimyksiin.

Ideologisia julistuksia voidaan toki kirjoittaa, ja on ideologisesti orientoituneita ihmisiä jotka niitä suuren ihanteellisuuden vallassa kirjoittavat. Mutta sosiologisia vakioita ei niillä pystytä reaalitodellisuudesta pois pyyhkimään. -- Ja jos ja kun ideologiset julistukset irtoavat pitkälle omiin verbaalis-ihanteellisiin sfääreihinsä siitä minkä ihmiset -- esimerkiksi oppilaiden vanhemmat -- näkevät omilla silmillään käytännössä, julistusten legitimiteetti romahtaa.

Ja se romahtaa ihan siitä riippumatta miten näitä ymmärryksen noituvia yleiskäsitteitä yritetään kouluviranomaisten keskuudessa varjella tai miten niille haetaan mahdollista juridista tukea oikeudellisissa instansseissa.

Minä en vähättelisi niiden vanhempien pelkoja, jotka juuri noiden ideologisten ohjeistusten vuoksi tuntevat huolta siitä miten todellisuudentajuisia kouluissa ollaan monikulttuurisen häiriön käsittelyssä. Tällaisilla vanhemmilla ei ole vain oikeus pelkoihinsa -- kaikesta päätelleen heillä on myös mitä perustelluin syy pelkoonsa.

Ehkä vanha viisaus "se mikä ei ole oikeus ja kohtuus, ei voi olla lakikaan" pitäisi näissä tiedollisissa yhteyksissä päivittää muotoon "se mikä ei reaalitodellisuudessa voi olla mahdollista, sitä ei pidä yrittää lain voimilla panna täytäntöön".

Yksi näissä kansalaiskeskusteluissa -- tässäkin -- jatkuvasti esiintyvä piirre on, että ihan fiksut ja koulutetut ihmiset valitsevat vastustajikseen -- hyökkäysten kohteiksi -- kaikenlaisia ääripäiden edustajia, joilla kyseessä olevien ilmiöiden kannalta on kuitenkin korkeintaan oireita julkituovan indikaattorin rooli. Kun tällaiset vastustajat on helppo mitätöidä, itse ongelmiin ei koskaan edes kajota.

Tilanne olisi aivan toinen jos itseään valistuneina ja ajattelevina pitävät ihmiset hakisivat tiedolliset haasteensa omalta vertaistasoltaan -- ottaisivat esimerkiksi sosiologian perusasetukset vakavasti, eivätkä itsetyytyväisesti vain noituisi omaa ymmärrystään ideologisilla yleiskäsitteillä.

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski Vastaus kommenttiin #128

Kaikista teoretisointipyrkimyksistäsi huolimatta Suomen kouluissa monikulttuurisuus on ollut ja on edelleenkin varsin arkinen realiteetti, jonka kanssa on eletty ja eletään edelleenkin rakentavassa hengessä ilman niitä "yhteensopimattomuuden" mörköjä, joita vaikutat maalailevan.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen Vastaus kommenttiin #129

""... arkinen realiteetti, jonka kanssa on eletty ja eletään edelleenkin rakentavassa hengessä ...""

Koulussa on aina eletty kuin siellä vallitsisivat omat lait -- se on ollut ja pyrkii edelleen olemaan oma todellisuutensa. Arkirealiteettien maailmassa ihmiset äänestävät jaloillaan ja huolestuvat myös siitä mitä koulun sisällä tapahtuu. Siellähän ei suinkaan tapahdu vain oppimistulosten huononemista.

Se että kulttuurisiin hylkimisreaktioihin yritetään suhtautua moralisoivasti kertoo sen sosiologisen tosiasian että moraali on keskeinen sosiaalisen eheyden liima-aine. Kun moraali romahtaa, kuten se nyt on romahtamassa, yhteisöllinen "luottamuspääoma" hajoaa ja katoaa.

Arkireaalimaailmassa moraalin romahtaminen on sitä että ihmiset oppivat kääntämään päänsä poispäin kun tapahtuu jotain mitä ei sitten koskaan tilastoida. Se on periaatteessa sama reaktio mistä tässäkin keskustelussa on kyse -- ihmiset vetäytyvät kuoreensa, kukin oman ajattelunsa sulkeutuvaan piiriin, eikä tosiasioilla enää pysty vaikuttamaan siihen että tilanteen koko pelottavuus otettaisiin vakavaan käsittelyyn.

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski Vastaus kommenttiin #133

Höpsistä!

Moraali ei ole mihinkään romahtamassa suomalaisessa koulujärjestelmässä.

Ettet vain pyrkisi rakentamaan eräänlaista aksiomaattista järjestelmää, jonka aksiomit ovat varsin metsässä siihen nähden mitä todellisuus on.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen Vastaus kommenttiin #134

""Moraali ei ole ... romahtamassa ... pyrkisi rakentamaan ... aksiomaattista järjestelmää ""

Siis tuossa on erinomaisen esimerkillisesti esitettynä se kaava jolla moraali romahtaa. Opetussuunnitelmia aksioottisempia "järjestelmiä" tuskin kukaan pystyy millään ymmärryksen noituvilla yleiskäsitteillä muotoilemaan.

Projektiivisten olkiukkojen rakentelu tai hyökkäily jotain ääriliikettä vastaan riittävät älyllisiksi haasteiksi niin kauan kuin ne antavat oikeutuksen sulkeutua omiin tunnustuksellisiin ideologioihin.

Ymmärryskuilut tässä ovat niin valtavia ettei "keskusteluissa" mikään ymmärrys enää lisäydy. Mennään silmät yhä tiukemmin suljettuina kohti kulttuurianomiaa. Kovat piipussa, ja vielä kovenevat.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

#115

"Koulua käyvät lapset eivät voi olla mielenosoituksen kohteena suoraan tai välillisesti. Siksi ei ole perusteltua sallia mielenosoitusta koulun välittömässä läheisyydessä koulupäivän aikana ...""

Tämän pitäisi olla selvää. En ole seurannut tapausta ja sen seurauksia kovinkaan tarkasti. Kiinnitin huomioni tämän kaltaisten ilmiöiden oletettuihin syihin en niinkään näihin välittömiin seurauksiin.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Uskonnon opetusta kouluissa olisi arvioitava uudelleen ja siirryttävä kaikille yhteiseen uskonnoista riippumattomaan elämänkatsomustietoon.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/63102-vasemmiston...

http://areena.yle.fi/1-2970815
(edit)

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski

Lapintie toteaa:

"uskontoa olisi tarkoituksenmukaisempaa opettaa eri aineiden yhteydessä eräänlaisena kulttuurintuntemukseksena, ei erillisenä oppiaineenaan"

Tässä mielessä esim. puheena olleessa koulussa on toimittu varsin esimerkillisesti mm. kulttuurien moninaisuutta valottavien aamunavausten muodossa, joilla on pyritty nimenomaan kulttuurintuntemuksen lisääntymiseen.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

#!31

Edelleen Lapintietä lainaten: "–Parhaiten tämä toteutuisi muuttamalla uskonnonopetus täysin tunnustuksettomaksi ja kaikille yhteiseksi osaksi yhteiskuntaopin opetusta, Lapintie kirjoittaa."

Myös aamunavausten tulisi olla tunnustuksettomia.

Käyttäjän HeinonenJussi kuva
Jussi Heinonen

Melko "vihainen" keskusteluketju näyttää olevan tämä. Monellla Suomen islamisaatiota puolustavalla on tainnut jäädä aamulääkkeet taas ottamatta. Kontulan koulun rehtoristakin yritään tehdä jonkunlaista "pyhimystä" ja Suomi Ensin-ryhmäläisistä yksinkertaisia tolloja. Aika paljon videoita kyseisistä asioista olen katsonut ja siitä mielenilmauksesta. En nähnyt tai kuullut niissä ollenkaan rasistisia lausuntoja lausuttavan, mutta aivan kaikkea videomateriaalia en sentään katsonut.

Joku henkilö kirjoittaa ketjussa, että sanan "islamisaatio" käyttäminen ei olisi asiallista. Kyseisen henkilön, joka niin kirjoitti, nimeä en viitsi mainita, koska jotkut henkilöt ovat kovin herkkähipiäisiä sellaisen asian suhteen, jos keskusketuluissa vastapuolen ryhmään kuuluvien ihmisten nimiä mainitaan. Kyseisen henkilö on kuitenkin melko aggressiivisen tuntuinen ihminen, eikä varmaan ole kovin onnellinen ollenkaan. Toivottavasti ei asu näillä kulmilla, mutta ilmeisesti on jossain siellä Etelä-Suomessa asuva "vihervassari".

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski

Mikä ihmeen "islamisaatio" Suomessa on käynnissä?

Olettamus, että Suomessa olisi käynnissä jokin "islamisaatio" on suoraan tiettyjen äärijärjestöjen ideologisista uskomusjärjestelmistä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Eivät ne itsekään siihen usko. Se on propagandapakista.

Käyttäjän HeinonenJussi kuva
Jussi Heinonen

Käsittääkseni ns. "islamisaatio" on käynnissä Suomessa. Käytät turhan voimakasta ilmaisua, kun kirjoitat "tiettyjen äärijärjestöjen ideologisesta uskomus järjestelmästä". Ikään kuin "demonisoisit" ko. järjestöihin kuuluvia ihmisiä. Tai monethan, kuten minä, eivät varsinaisesti edes kuulu näihin mainitsemiisi järjestöihin, vaan seuraavat avarakatseisesti Suomen tapahtumia ja voivat tältä pohjalta sitten kommentoida näitä asioita. Siis ilman ennakkoluuloja nähdä paljon hyviäkin asioita esim. Suomi Ensin-leirin toiminnassa ja ihmisissä.

On paljon vakaumuksellisia kristittyjä ihmisiä Suomessa, jotka yleisesti käyttävät tätä islamisaatioilmausta. Heissä on paljon ajatelevia viisaita ihmisiä ja minä olen tältä pohjalta oppinut käyttämään tätä ilmausta. Esimerkiksi Patmos-Lähetyssäätiön sivuilla näkyy paljon tämän termin käyttöä. Ev.lut. kirkon piirissä ei termin käyttö ole kovin suosittua tai se on jopa "pannassa", koska ev.lut. kirkko on vihkiytynyt jo pitkälti monikulttuuriaatteelle. Minähän en siihen kirkkokuntaan enää ole pitkään aikaan kuulunutkaan enää; olen kyllä ihmetellyt kirkon työntekijöitä, jotka ovat niin islammyönteisesti ajattelevia, olenkin epäillyt, ettei moni heistä ole ns. "oikeassa uskossa" ollenkaan.

Asiallinen keskustelu näistä asioista tuntuu jo vaikealta. Olen aikaisemmissa vaaleissa äänestänyt monesti Kokoomusta, mutta se ei enää tunnu hyvältä vaihtoehdolta. Mutta hyvää viikonloppua kuitenkin kaikille tähän keskusteluketjuun osallistuneille !. Kannattaa ottaa aamu- ja iltalääkkeet, jos sellaiset on lääkäri määrännyt ja välttää alkoholin kohtuutonta nauttimista. Ei ainakaan tämän keskusteluketjun pohjalta kenenkään kannatta ottaa "perskänniä", ei edes ns. "vihervassareidenkaan", vaikka se vakiintunut käytäntö jo olisi pidemmän aikaa ollutkin.

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski Vastaus kommenttiin #139

Olen kyllä varsin hyvin tietoinen äärikristillisen toiminnan luonteesta Suomessa. Se yhdistyy paikka pakoin varsin saumattomasti etenkin ns. vastajihadistiseen ideologiaan.

Käyttäjän HeinonenJussi kuva
Jussi Heinonen Vastaus kommenttiin #140

Anteeksi, en nyt aivan ymmärrä tätä edellistä kommenttiasi. Mainitsin Patmos Lähetyssäätiön, kun sieltä sivuilta voi käydä lukemassa, minkälaista toimintaa Patmos tekee ja myös paljon eri kirjoittajien blogitekstejä eri asioista. Myös islamisaatiosta on siellä ollut paljon kirjoituksia. Ko. aihetta on käsitelty monenlaista näkökulmista ja sinnekin voi kommentoida blogikirjoituksia. "Äärikristillinen" termi on minusta aika epäsopiva, siis negatiivissävyinen tässäkin yhteydessä. Mutta eiköhän tämä kommentointi ole tämän asian suhteen nyt tässä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset